Per 2026 verandert de fiscale regeling voor elektrische auto’s en plug-in hybrides (PHEV’s) ingrijpend. Waar deze voertuigen nu nog profiteren van vrijstellingen of kortingen op de motorrijtuigenbelasting (MRB), moeten eigenaren vanaf 2026 rekenen op een aanzienlijke stijging. Deze stijging van de wegenbelasting wordt 1 op 1 doorberekend in het leasetarief en is daarom ook relevant voor iedereen met een leaseauto. In deze blogpost leggen we uit wat deze verandering inhoudt en rekenen we voor vijf populaire modellen uit hoeveel meer je maandelijks gaat betalen, gebaseerd op het belastingtarief van de provincie Utrecht.
Waarom verandert de wegenbelasting?
De Nederlandse overheid stimuleert het elektrisch rijden al jaren met belastingvoordelen. Door de toenemende populariteit van elektrische auto’s lopen de fiscale inkomsten echter terug. Daarom verdwijnen de stimuleringsmaatregelen gefaseerd. In januari 2025 is voor het eerst wegenbelasting voor elektrische auto’s geïntroduceerd: Voor EV’s dient momenteel 25% van het reguliere tarief te worden betaald. Vanaf 2026 tot en met 2028 stijgt dit naar 70% van het reguliere tarief, in 2029 komen we uit op 75% waarna in 2030 ook de laatste 25% korting vervalt. Plug-in hybrides (PHEV’s) krijgen in 2025 nog 25% belastingkorting, maar ook hier worden de fiscale teugels aangehaald: Vanaf 2026 wordt dit type hybride voor de volle 100% belast.
De gevolgen van de stijgende wegenbelasting voor het maandbedrag van populaire leaseauto’s
We hebben de belastingstijging voor 10 veel geleasede voertuigen (5 EV’s en 5 PHEV’s) berekend, rekening houdend met de huidige korting en de veranderingen die vanaf 2026 zullen ingaan. De berekeningen zijn puur indicatief en gebaseerd op de in 2025 voorhanden zijnde informatie, inclusief de provinciale toeslag van Utrecht.
Elektrische Voertuigen (EV’s)
Tesla Model 3 RWD (EV)
Gewicht: 1.736 kg
Wegenbelasting 2025: € 25,33 per maand (75% korting)
Wegenbelasting 2026 t/m 2028: € 70,92 per maand (30% korting)
Verschil: + € 136,70 per kwartaal, oftewel + € 547,08 per jaar
BMW i4 eDrive35 (EV)
Gewicht: 1.965 kg
Wegenbelasting 2025: € 31,91 per maand (75% korting)
Wegenbelasting 2026 t/m 2028: € 89,35 per maand (30% korting)
Verschil: + € 172,32 per kwartaal, oftewel + € 689,28 per jaar
Tesla Model Y RWD (EV)
Gewicht: 1.884 kg
Wegenbelasting 2025: € 29,75 per maand (75% korting)
Wegenbelasting 2026 t/m 2028: € 83,30 per maand (30% korting)
Verschil: + € 160,65 per kwartaal, oftewel + € 642,60 per jaar
Opel Corsa-e (EV)
Gewicht: 1.430 kg
Wegenbelasting 2025: € 18,67 per maand (75% korting)
Wegenbelasting 2026 t/m 2028: € 52,28 per maand (30% korting)
Verschil: + € 100,83 per kwartaal, oftewel + € 403,32 per jaar
KIA EV9 76.1kWh (EV)
Gewicht: 2.312 kg
Wegenbelasting 2025: € 38,58 per maand (75% korting)
Wegenbelasting 2026 t/m 2028: € 108,02 per maand (30% korting)
Verschil: + € 208,32 per kwartaal, oftewel + € 833,28 per jaar
Plug-in Hybrides (PHEV’s)
Ford Kuga 2.5 (PHEV)
Gewicht: 1.759 kg
Wegenbelasting 2025: € 82,50 per maand (25% korting)
Wegenbelasting vanaf 2026: € 110,- per maand (geen korting)
Verschil: + € 82,50 per kwartaal, oftewel + € 330,- per jaar
Volkswagen Golf 1.5 eHybrid (PHEV)
Gewicht: 1.552 kg
Wegenbelasting 2025: € 69,25 per maand (25% korting)
Wegenbelasting vanaf 2026: € 92,33 per maand (geen korting)
Verschil: + € 69,25 per kwartaal, oftewel + € 207,72 per jaar
Renault Clio 1.6 E-Hybrid (PHEV)
Gewicht: 1.235 kg
Wegenbelasting 2025: € 42,75 per maand (25% korting)
Wegenbelasting vanaf 2026: € 57,- per maand (geen korting)
Verschil: + € 42,75 per kwartaal, oftewel + € 171,- per jaar
Mercedes-Benz GLC 300 e (PHEV)
Gewicht: 2.255 kg
Wegenbelasting 2025: € 115,75 per maand (25% korting)
Wegenbelasting vanaf 2026: € 154,33 per maand (geen korting)
Verschil: + € 115,75 per kwartaal, oftewel + € 462,99 per jaar
Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid 204pk (PHEV)
Gewicht: 1.516 kg
Wegenbelasting 2025: € 62,50 per maand (25% korting)
Wegenbelasting vanaf 2026: € 83,33 per maand (geen korting)
Verschil: + € 62,50 per kwartaal, oftewel + € 250,- per jaar
Conclusie: Is elektrisch of hybride rijden straks nog wel voordelig?
Het is duidelijk dat deze belastingverhogingen het elektrisch rijden niet aantrekkelijker maken. Vooral bij volledig elektrische auto’s blijven de energiekosten wel veel lager dan bij benzinemotoren. Voor PHEV-eigenaren wordt het verschil met benzineauto’s echter kleiner. Om het hogere gewicht van de accu’s te compenseren, is het cruciaal om zoveel mogelijk volledig elektrisch te rijden.