De auto’s in deze post zien er stuk voor stuk uit alsof ze zijn getekend op de dag na een uit de hand gelopen personeelsfeest. Een aantal van de zes gepresenteerde voertuigen is gelukkig nooit in Nederland geleverd, maar we hebben niet aan alle zes kunnen ontkomen. Compacte limousines – kleine sedans met een aparte kofferbak – waren ooit een ding, vooral in markten waar hatchbacks niet iedereen konden bekoren. Maar laten we eerlijk zijn: sommige van deze wagens hadden proporties die zelfs de wenkbrauwen van de meest vergevingsgezinde autoliefhebber deden fronsen. Vandaag duiken we in de krochten van de autogeschiedenis en zetten we zes compacte limousines met moeilijke proporties in de schijnwerpers. Buckle up!
1. Volkswagen Polo Sedan: (2001-2009)
De Volkswagen Polo kennen we vooral als een populaire hatchback. Rond 2001 besloot VW dat de wereld klaar was voor de sedanversie. Het resultaat? Een auto die eruitziet alsof iemand een Polo hatchback achteruit tegen een muur heeft geparkeerd en er tijdens het schadeherstel een kont van een ander model op is geplakt. De proporties zijn vreemd: een korte neus, een redelijk normaal middenstuk en dan ineens een kofferbak die veel te hoog en kort is. Ongetwijfeld is de auto zeer functioneel. In landen als Brazilië en Turkije werd de Polo Sedan nog best aardig verkocht, maar in West-Europa bleef het een zeldzame verschijning.

2. Toyota Prius (1997-2003)
De eerste generatie Toyota Prius was een pionier in hybride technologie, maar qua design leek het alsof Toyota een sedan wilde maken en halverwege besloot dat het toch ook een hatchback moest zijn. Het resultaat is een compacte limousine met een rare mix van een stompe neus en een achterkant die abrupt afloopt, alsof de ontwerper halverwege de tekentafel in slaap viel. De proporties zijn moeilijk: te kort aan de voorkant, te bol in het midden en een kofferbak die meer op een aanbouw lijkt dan op een integraal deel van de auto. Let ook op de geforceerde vouwen in de carrosserie, waarschijnlijk aan het ontwerp toegevoegd om de auto sportiever te laten lijken. Toch verdient de Prius respect: Hij was zijn tijd vooruit, ook al zag hij eruit als een rijdende magnetron.

3. Suzuki Liana & Suzuki SX4 Sedan (2001-2014)
Suzuki ging met de Liana en de latere SX4 Sedan voor praktisch nut en dat is beide modellen aan te zien. De Liana (acroniem voor Life In A New Age😯) sedan lijkt een hatchback waar iemand per ongeluk een kofferbak aan heeft geplakt. De wielbasis is veel te kort in relatie tot de lange achterkant, waardoor hij eruitziet als een auto met een rugzak. Je zou denken dat Suzuki op designgebied iets had goed te maken met de opvolger van de Liana, maar ook de SX4 sedan ligt weer ouderwets moeilijk op het netvlies: De neus, het middengedeelte en de achterkant zouden zo van drie verschillende auto’s afkomstig kunnen zijn. Beide Suzuki’s waren betaalbaar en betrouwbaar, iets waar je toch minimaal op hoopt aangezien beide modellen niet vanwege hun flair of elegantie zullen zijn aangeschaft.

4. Renault Clio Sedan (1998-2009)
De Renault Clio is een icoon onder de hatchbacks, maar de sedanversie – ook wel bekend als de Clio Symbol of Thalia in sommige markten – is een ander verhaal. Geen idee wat de ontwerpstudio dacht toen dit ontwerp op papier werd gezet. We weten niet eens zeker of er een ontwerpstudio aan te pas is gekomen. De neus is kort en pittig, maar de achterkant lijkt er met ducttape aan vastgeplakt. Het geheel ziet er onevenwichtig uit, met een veel te kleine wielbasis voor zo’n lange carrosserie. Gelukkig is de auto nooit in Nederland geleverd, maar hij was mateloos populair in Oost-Europa en Turkije. Gebieden waar praktisch nut boven esthetiek gaan, zoveel is duidelijk.

5. Daewoo Kalos Sedan
Daewoo had in de vroege jaren 2000 een talent voor het maken van auto’s die je direct weer vergat. De Kalos Sedan is daar een perfect voorbeeld van. Deze Koreaanse parel heeft een vreemd hoge achterkant en een korte, platte voorkant, wat hem het silhouet geeft van een opgehoogde schoenendoos met een vissengezicht. De proporties zijn bijzonder ongemakkelijk: te veel hoogte, te weinig lengte en een kofferbak die eruitziet alsof hij van een andere auto is geleend. Later werd hij als Chevrolet Aveo verkocht, maar dat maakte hem helaas niet mooier. Dit moet een toekomstige klassieker worden.

6. Fiat Marea (1996-2007)
De Fiat Marea was de sedanversie van de Bravo/Brava, en hoewel hij iets groter is dan de andere auto’s in dit lijstje, verdient hij een plekje door zijn pure onhandigheid qua design. De Marea heeft een lange, lage neus en een achterkant die iets te abrupt eindigt. De wielbasis is te kort voor zo’n lange carrosserie, waardoor hij eruitziet als een sedan die niet helemaal af is. In Italië (waar hij de elegante typenaam ‘Berlina’ droeg) en Zuid-Amerika vond hij aftrek, maar elders bleef de auto een rariteit. Desondanks zijn er ruim 500.000 Marea’s verkocht. Typisch Fiat: Eigenwijs, maar niet altijd even geslaagd.

Conclusie
Deze zes compacte limousines bewijzen dat niet elk experiment een succes hoeft te zijn om toch memorabel te worden. Hun moeilijke proporties maken ze tot buitenbeentjes in de autogeschiedenis: Auto’s die je niet snel vergeet, al is het maar omdat je je afvraagt wat de ontwerpers bezielde. Heb jij ooit in een van deze wagens gereden? Laat het ons weten, want deze vergeten klassiekers verdienen op hun eigen manier een plaats in de spotlights.











